9/11

Nu sitter jag här igen, på natten. Det är då jag blur sådör djup och skriver om det som dyker upp i hjärnan bara. Idag när va bowlade så sa en kompis, Ja snart är det 8 år sen. Han menade såklart det som hände i New York 2001, terroratcken mot World Trede Center. Jag blir lite kall inombords när jag bara pratar om det. Jag tänker på alla dom människorna som dog, deras annhöriga oc tänk på alla som hjälpte till att rädda dom få personerna som överlevde. Vilja hjältar dom är, här i Sverige så hyllar vi nån som har stoppat ett gäng bråk (inte för att det är dåligt). Det är inte ens att gämföra med v alla dom som verkligen OFFRADE sina liv för att få så många överlevande som möjligt. Det är hjälte på riktigt för mig, någon som offrar sig själv framför någon annan. 
Bara att det dog ca.3000 pers är helt sjukt. 19 personer från a-Qaida som gjorde så att 3000 personer dog. Att över 6200 personer skadades är också helt ofattbart.

Klockan 8.46 lokal tid flög American Airlines Flight 11 in i World Trade Centers norra torn mellan våningarna 93 och 99. Kollisionen skedde nästan mitt i byggnaden vilket gjorde att stommen i de utsatta våningarna blev allvarligt skadad. Detta medförde att alla trappor och hissar i kollisionszonen blev helt oanvändbara. Därigenom blev de 1344 personer som befann sig ovanför kollisionszonen fångade. Röken som bildades gjorde att många slog sönder fönsterna i panik för att få in luft, vilket förvärrade situationen i och med att eldarna fick mera syre. Många personer hoppade ut genom fönsterna i ren panik eller i desperata, misslyckade försök att klättra ner på fasaden utifrån.


Klockan 9.03 lokal tid träffade United Airlines Flight 175 det södra tornet på sydöstra sidan mellan våningarna 78 och 84. Det kom ifrån sidan och var nära på att missa byggnaden först. I och med att planet träffade byggnaden lite vid sidan om så var en trappa fortfarande intakt. Det var dock endast 18 personer som tog sig ner den vägen; 14 stycken vid eller i närheten av kraschzonen och 4 stycken från längre upp i byggnaden. Ett stort antal personer i södra tornet begav sig upp till dess observationsdäck i hopp om att bli räddade den vägen av helikoptrar, något som inte inträffade på grund av den tjocka röken. Alla som gick upp på observationsdäcket dog senare i samband med södra tornets kollaps vid klockan 9.59 lokal tid. Totalt dog cirka 600 personer i södra tornet.

Tänk dig själv det tog nästan 1timme efter att det andra flygplanet kraschade i byggnaden (södra) så rasade det. Den timmen var nog lång för vissa, men för all räddningspersonal va det nog den kortaste timmen i deras liv. Och kanske den viktigaste. Det norra tornet kollapsade 10.29, vilket betyder att det gick ungefär 1timme och 45 min.

Totalt dog 2 595 av de cirka 17 000 människorna som befann sig i World Trade Center under attacken. Samtliga 265 flygplanspassagerare dog. Av det totala antalet döda var 343 brandmän och 60 poliser.  Resterande 2 193 var civila.
 

Jag tycker att detta är helt sjukt. Jag vågar nästan inte tänka mig att deskulle kunna hända mig. Om nån av mina vänner skulle vara med om något sånt här. Jag hade en kompis som åkte till USA nu i mars, och jag va rädd att något sånt här skulle hända. Som tur va hände inget. Vi hr pratat om att åka till USA, alltså familjen. Jag ska inte vara inne och läsa om detta märker jag. Blir så orolig, herregud. Man lär sig att ta vara på livet. Men lever bara en gång. 

Tänkte att ni skulle få lite bilder också såhär när det blir så dystert, men det är fan en viktig sak att ta upp.




Tänk dig själv att se nåt sånt här !!!!


Lite fin bild tycker jag =)



Nu ska jag ta mitt pick & pack, borsta gaddarna och sen sova. (okej, smsa). hahahah ..  Sweet dreams alla ni som är vakna och ska sova...  Ni som läser detta under dagen hoppas jag sov bra...

 // Elin♥


Kommentarer
Postat av: http://eerikandersson.blogg.se

haha ja :D men visst är den lite rörig? det är inget upplägg liksom xD

2009-06-25 @ 09:53:02
URL: http://eerikandersson.blogg.se/
Postat av: sara

fin blogg!



var gärna med och tävla på min blogg,



http://sarait.blogg.se/2009/june/veckans-blogg-1.html#comment

2009-06-25 @ 13:55:06
URL: http://sarait.blogg.se/

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0